GDPR

VED BRUG AF HJEMMESIDEN ACCEPTERER DU VORES BRUG AF COOKIES. DISSE ANVENDES TIL AT FORBEDRE DIN OPLEVELSE SAMT TIL STATISTIK OG MARKEDSFØRING.

INTRODUKTION

Når du besøger vores website indsamles der oplysninger om dig, som bruges til at tilpasse og forbedre vores indhold og til at øge værdien af de annoncer, der vises på siden. Hvis du ikke ønsker, at der indsamles oplysninger, bør du slette dine cookies (se vejledning) og undlade videre brug af websitet. Nedenfor har vi uddybet, hvilke informationer der indsamles, deres formål og hvilke tredjeparter, der har adgang til dem.

COOKIES

Websitet anvender ”cookies”, der er en tekstfil, som gemmes på din computer, mobil el. tilsvarende med det formål at genkende den, huske indstillinger, udføre statistik og målrette annoncer. Cookies kan ikke indeholde skadelig kode som f.eks. virus. Det er muligt at slette eller blokere for cookies. Se vejledning: http://minecookies.org/cookiehandtering

Hvis du sletter eller blokerer cookies, vil annoncer kunne blive mindre relevante for dig og optræde hyppigere. Du kan desuden risikere at websitet ikke fungerer optimalt, samt at der er indhold, du ikke kan få adgang til.

Den 25. Maj 2018 træder EU’s Geneal Data Protection Regulation (GPDR) i kraft. Det betyder også, at vi skal gøre det endnu mere tydeligt for dig som kunde og/eller patient, hvordan vi behandler dine data.

Hvad er GDPR?

Genereal Data Protection Regulation (GPDR), som vi i Danmark kalder ”Persondataforordningen”, er EU’s regulativ for beskyttelse af persondata, som gælder i alle medlemslande. GDPR giver personer udvidet ret til at få oplyst, rettet eller slettet data, som virksomheder eller organisationer har om dem. Der gælder dog særlige regler for sundhedsdata.

Hvad er persondata

”Persondata” betyder alle informationer i relation til en identificeret og identificerbar fysisk person. Eksempler på persondata er; navn, e-mail, adresse, CPR-nr., helbredsoplysninger, privatnumre, fingeraftryk, portrætfoto, civilstatus og IP-adresse. Den nye persondataforordning træder i kraft den 25. maj 2018, og det vil ændre måden alle i EU arbejder med personfølsomme data.

Hos AX TERAPI vil vi altid gøre vores bedste for at sikre dine data og privatlivet for dig som er patient hos os. Vi indsamler og benytter kun de oplysninger, der kræves for at kunne give den bedst mulige service til dig, som er patient i behandling hos os på klinikken, eller når du besøger os på vores hjemmeside www.axterapi.dk. Det betyder naturligvis også, at vi passer forsvarligt på dine oplysninger. Vi videregiver heller ikke dine oplysninger, undtagen hvor dansk lov måtte kræve det af os, eller at du har givet samtykke hertil.

Ejeroplysninger og dataansvar

Kontaktoplysninger:


Kontaktperson: Carl Mikael Ax


Adresse: Søgårdsvej 2a st, hø


CVR: 27496121

Telefonnr.: 26140517


Mail: info@axterapi.dk


Web: www.axterapi.dk

Vi ønsker at sikrer ordentlig og transparent databehandling
I forbindelse med din behandling på klinikken er det nødvendigt, at vi noterer og behandler oplysninger om dig. Dvs. at vi reelt set beder dig stille dine persondata til rådighed for os, og derfor vil vi altid oplyse dig om, hvilke data vi indsamler og behandler om dig, til hvilket formål og ikke mindst dine rettigheder i denne sammenhæng.

Behandling af persondata

Dine persondata er alle slags oplysninger og informationer, der i et eller andet omfang kan henføres til dig som privatperson. Vi indsamler og behandler kun persondata, der er relevante og nødvendige i forhold til din patientbehandling.

Hvilke oplysninger behandler vi?

I forbindelse med din behandling på klinikken noterer vi udover dine kontaktoplysninger (navn, adresse, telefon og mail) også oplysninger om dit CPR-nummer og dine helbredsmæssige forhold til brug for den journalførelse, som vi efter sundhedslovgivningen har pligt til at foretage. De nærmere regler findes i autorisationslovens kapitel 6 og journalbekendtgørelsen (bkg. nr. 1090 af 28. juli 2016 om 1090 om autoriserede sundhedspersoners patientjournaler).

Udover de helbredsoplysninger vi selv noterer om dig, kan vi modtage helbredsoplysninger om dig fra andre sundhedspersoner, f.eks. din læge, efter reglerne i sundhedslovens kapitel 9. Oplysningerne anvendes til brug for en god og sikker behandling af dig og de administrative funktioner, der er forbundet hermed.

Vi kan også registrere andre oplysninger om dig til brug for afregningsformål. Disse oplysninger noteres med hjemmel i databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra b og f [indtil 25. maj 2018: persondatalovens § 6, stk. 1, nr. 2 og nr. 7].

VI KONTROLLERER OG OPDATERER DINE PERSONDATA


Vi kontrollerer, at de persondata, vi behandler om dig, ikke er urigtige eller vildledende. Vi sørger også for at opdatere dine persondata løbende.

Efter autorisationslovens § 24 må vi ikke slette oplysninger i din journal, men hvis du mener, at der er fejl i journalen, kan du bede om, at der laves en tilføjelse.

For oplysninger, der ikke er omfattet af patientjournalen, har du har ret til at få rettet eller slettet ukorrekte oplysninger. Du har også ret til at bede os om at ophøre med at behandle sådanne oplysninger om dig.

Du kan benytte kontaktoplysningerne ovenfor til at meddele os dine ændringer.

VI SLETTER DINE PERSONDATA, NÅR DE IKKE LÆNGERE ER NØDVENDIGE


Din journal opbevares i det tidsrum, der er fastlagt af Styrelsen for Patientsikkerhed. Det gældende tidsrum er 5 år fra det seneste notat i journalen, jf. journalbekendtgørelsens § 15, stk. 2. I særlige tilfælde kan journalen opbevares længere.

Oplysninger til brug for afregningsformål opbevares så længe, det er nødvendigt af hensyn til afregning og bogføring. Det gældende tidsrum er 5 år fra udløbet af det regnskabsår, som regnskabsmaterialet vedrører, jf. bogføringsloven.

VI INDHENTER DIT SAMTYKKE, INDEN VI BEHANDLER DINE PERSONDATA


Vi indhenter dit samtykke, inden vi behandler dine persondata til de formål, der er beskrevet ovenfor, med mindre vi har et lovligt grundlag for at indhente dem. Vi oplyser dig om et sådant grundlag og om vores legitime interesse i at behandle dine persondata.

Dit samtykke er frivilligt, og du kan til enhver tid trække det tilbage ved at henvende dig til os. Vores kontaktoplysninger finder du øverst. Vi er dog forpligtet til at opbevare dine journaloplysninger i 10 år jævnfør journalføringsbekendtgørelsen §15 §16 & §17.

Når vi får patienter, der er 18 år eller yngre, sørger vi forud for første konsultation og/eller behandling at indhente samtykke fra en forælder. Vi kontrollerer så vidt muligt, at samtykket gives af en forælder med forældremyndighed over barnet.

VI VIDEREGIVER IKKE DINE PERSONDATA UDEN SAMTYKKE ELLER KRÆVET UNDER DANSK LOV


Efter sundhedsloven har vi tavshedspligt om dine helbredsmæssige og andre følsomme forhold, men hvis det er nødvendigt, kan vi udveksle dine helbredsoplysninger internt blandt vort personale.

Videregivelse af helbredsoplysninger uden for klinikken må som udgangspunkt kun ske med dit samtykke. I særlige tilfælde kan der efter reglerne i sundhedsloven ske videregivelse uden samtykke. Det vil typisk være til andre sundhedspersoner, f.eks. din egen læge. De nærmere regler herom findes i sundhedslovens kapitel 9.

De oplysninger vi har registreret til brug for afregningsformål udveksles med betalingsformidlere i det omfang, det er nødvendigt for at gennemføre betalingerne. Hvis din behandling helt eller delvist betales af andre end dig selv, f.eks. af din region eller af et forsikringsselskab, vil vi også videregive oplysninger om behandlingen til den, der skal betale.

Sikkerhed

VI BESKYTTER DINE PERSONDATA OG HAR INTERNE REGLER OM INFORMATIONSSIKKERHED


Vi har pligt til at opbevare dine oplysninger sikkert og fortroligt. Vi har vedtaget interne regler om informationssikkerhed, som indeholder instrukser og foranstaltninger, der beskytter dine persondata mod at blive tilintetgjort, gå tabt eller blive ændret, mod uautoriseret offentliggørelse, og mod at uvedkommende får adgang eller kendskab til dem.

I tilfælde af et sikkerhedsbrud, der resulterer i en høj risiko for dig for diskrimination, ID-tyveri, økonomisk tab, tab af omdømme eller anden væsentlig ulempe, vil vi underrette dig om sikkerhedsbruddet så hurtigt som muligt.